Bjäre mot invasiva arter – jättebalsamin

Vid vår träff i Sinarpsdalen 25 april presenterade Naturskyddsföreningen idén om att tillsammans, i grupper på Bjärehalvön börja bekämpa jättebalsamin i samarbete med Båstad kommun. Vi bildade små grupper för Båstad, Västra-Karup/Boarp, Torekov och Förslöv. Vi har en WhatsApp-grupp (WhatsApp är en gratis app för meddelanden och samtal) där vi kommunicerar när vi drar ut, så kan de som vill och kan hänga på. Det är roligare när vi jobbar tillsammans!

Nu är vi igång med arbetet! Gruppen i Båstad meddelar att det behövs stora insatser i Båstad. Anslut gärna! I Västra-Karup har vi idag varit i farten i dungen vid Klockarebrovägen/Kyrkvägen och gått längs Myltebäcken mot ”kraftverket”. Längs banvallen har man slagit kanterna, så här vår vi vänta tills de vuxit upp igen. Förslövsgänget tar ett tag efter Blommornas Dag i morgon 16 juni klockan 14. Samling vid skroten/gymmet.

Vill du vara med? Ladda ner appen WhatsApp i din telefon.  Skicka ditt telefonnummer till Kate så lägger hon till dig i gruppen. Mejl – kate.paulsson@gmail.com, tel 0732 682750 .

Frågor besvaras av Eva Werner – 0702 829804.

Kontakta Eva om du vill veta mer.

Längs Örebäcken i Båstad finns mycket balsamin. Även syd/öst om bron.

Dungen vid Klockarebrovägen/Kyrkvägen i Västra-Karup.