Länsstyrelsen ger stöd och råd i vårt arbete mot invasiva växter

Den 22/7 träffade Stina Knutsson och Eva Werner från styrelsen länsstyrelsens expert på invasiva växter Cajza Eriksson. Med var också Rustan Svensson. Vi gick en kort vandring i det nya naturskyddsområdet Severtorp och sen träffade vi markägarna Karin och Eva på Haralds äng i Himmelstorp. Dit kom också Lennart Johnsson från styrelsen.

Vi diskuterade hur vi jobbar vidare med kampen mot invasiva växter och hur länsstyrelsen kan stödja och råda oss. Cajza vill att vi nästa år jobbar för att hålla växterna borta från naturskyddsområdena. Severtorp har lite balsaminer vid vägen som ska bort innan de sprider sig och på Haralds äng har de tagit över lunden. Vi fick råd om hur vi går vidare där.

Cajza kommer att kalla till ett möte i oktober för att planera jobbet inför nästa säsong. Tillsvidare kan vi hjälpa till på Haralds ett tag till. Inga säckar ska släpas där, utan balsaminerna ska läggas i säckar som står kvar. Växterna ska ruttna i dem istället.

Välkomna att hjälpa till!